Onmachtig Raamsdonk verliest derby

Thom Maas

Mannen, 1, 4e klasse C

29 april 2018 14:30

Raamsdonk kende een moeilijk eerste halfuur in de derby tegen RFC en keek al na twintig minuten tegen een achterstand aan. Hierna herpakte Raamsdonk zich en de gelijkmaker hing in de lucht. Op slag van rust wist RFC echter een verdedigingsfoutje af te straffen en ging met een comfortabele 2-0 voorsprong de rust in. Na rust probeerde Raamsdonk nog wel de aansluitingstreffer te forceren, maar dat leverde helaas geen resultaat op. RFC profiteerde niet van de geboden ruimte en wist ook niet verder uit te lopen, het bleef derhalve 2-0 in het voordeel van de gastheren.

RFC - Raamsdonk

De opkomst van de spelers werd vanuit beide kampen begeleid door knallend vuurwerk en rookbommen en dat zorgde zeker voor een mooi tafereel, al zal de buurt daar wellicht anders over denken. De tribune was door aanhangers van RFC voorzien van protest-spandoeken, verwijzend naar het onlangs genomen besluit om te kiezen voor prestatievoetbal op zaterdag i.p.v. zondag en de discussie, die nog steeds gaande is,  zal na gisteren zeker nog wat extra voeding hebben gekregen. Zowel RFC als Raamsdonk gaat het momenteel voor de wind. Na de winterstop werden door beide teams de nodige punten gepakt, hetgeen ook terug te zien is op de ranglijst. Raamsdonk heeft aansluiting met de middenmoot gekregen en RFC is nu een belangrijke kandidaat voor de 3e periodetitel. Thuis had Raamsdonk haar buren eerder al met 3-0 verslagen én de wetenschap dat men in ut Fèr vaak met een goed resultaat van het veld stapt, gaf de spelers van Raamsdonk voldoende vertrouwen voor deze derby der derby’s. Daar was in het eerste halfuur echter weinig van te merken. Het was RFC dat de toon zette en vlot combinerend de aanval zocht. Raamsdonk werd onder druk gezet en na twintig minuten spelen opende RFC de score. Nick Broeders speelde zich op de achterlijn knap vrij en wist de vrijstaande Jeroen Kouwenberg op maat te bedienen. Zijn inzet leek geen gevaar op te leveren, maar via het been van Robert van Dorst kreeg de bal een andere wending waardoor doelman Ralph Blankers toch nog werd verslagen, 1-0. Hierna moest de doelman van Raamsdonk een aantal keren handelend optreden en hij voorkwam met een paar puike reddingen dat de score niet verder opliep. Het eerste wapenfeit voor Raamsdonk kwam van de voeten van Luke de Bont. Hij speelde zich knap vrij, maar zijn schot was te slap om de doelman te verrassen. Toch was dit de opmaat voor een sterkere periode van Raamsdonk, dat zich meer en meer voor het doel van RFC liet zien. In de 35e minuut volgde een hachelijk moment voor het Veerse doel. Er was wat duw- en trekwerk bij een actie van Marvin Blom, echter scheidsrechter Onink, die een prima wedstrijd floot en de touwtjes stevig in handen had, stond er bovenop en wuifde de claim om een pingel resoluut weg. Raamsdonk was nadrukkelijk op zoek naar de gelijkmaker, maar kreeg in de slotfase van de eerste helft het deksel op de neus. Bij een corner werd de bal niet goed verwerkt en Nick Broeders kon van dichtbij afdrukken voor een 2-0 ruststand.

Na rust ging Raamsdonk op jacht naar de aansluitingstreffer, maar het was RFC dat in de 60e minuut een dot van een kans kreeg. Gelukkig ging de inzet vanaf rechts voorlangs. Vijf minuten later was Lars van Strien dichtbij de 2-1. Zijn rake kopbal leek over de Veerse doelman heen in het doel te gaan, maar toch kon hij op het laatste moment zijn vingertoppen tegen de bal zetten, waardoor deze kans verloren ging. Raamsdonk gooide alles op de aanval en nam het risico op een tegentreffer op de koop toe. RFC kreeg met name op de vleugels veel ruimte, maar men speelde dat niet slim uit. Omdat RFC verzuimde de bevrijdende derde treffer te scoren, bleef het spannend. Raamsdonk kreeg met name uit enkele standaardsituaties de mogelijkheid om iets terug te doen en de beste kans was voor Jordi v.d. Korput in de 84e minuut. Op de rand van de zestien werd een vrije trap toegekend. Jordi krulde de bal wel langs de muur, maar helaas zeilde de bal ook over het doel. Het bleef 2-0 in het voordeel van RFC en gezien het wedstrijdbeeld was het een terechte overwinning. Raamsdonk moet zich deze week richten op de belangrijke ontmoeting met OMC, die aanstaande zondag om 14.30 uur op Den Uilendonck wordt gespeeld.