Raamsdonk verliest tumultueuze derby

Be Ready 1 (zon)

Robin v.d. Noort (vrije trap)
Robin v.d. Noort
Robin v.d. Noort (schot)
Robin v.d. Noort (schot)

Mannen, 1, 4e klasse C

18 februari 2018 14:30

De derby tussen Be Ready en Raamsdonk was een wedstrijd met veel overtredingen en onvriendelijkheden. Een kwartier voor tijd vond de scheidsrechter het zelfs noodzakelijk om een afkoelingsperiode in te gelasten. Voetballend gezien waren Be Ready en Raamsdonk aan elkaar gewaagd, echter Be Ready beschikt met Robin v.d. Noort over een speler die het verschil kan maken. Raamsdonk kwam voor rust via een benutte penalty van Jordi v.d. Korput nog wel op voorsprong, maar na rust zorgde Robin v.d. Noort er met een zuivere hattrick voor dat de punten in Hank bleven, 3-1.

Be Ready – Raamsdonk

Direct na carnaval stond deze beladen derby op het programma. In de nacht van zaterdag op zondag had het behoorlijk gevroren waardoor de wit uitgeslagen velden in de ochtend een harde toplaag hadden gekregen. De eerste zonnestralen kwamen echter al vrij snel door, maar dat zorgde er wel voor dat de bovenlaag van het hoofdveld op sportpark De Schiethoek in een zachte, gladde, kleimassa veranderde. Be Ready zette Raamsdonk meteen onder druk en in de eerste tien minuten leek het erop dat het voor Raamsdonk een erg moeilijke middag zou gaan worden. In de 10e minuut kreeg de thuisclub een grote kans, echter keeper Ralph Blankers wist de gerichte kopbal met een mooie save tot corner te verwerken. Hierna kwam er meer evenwicht in de strijd en ook Raamsdonk deelde enkele speldenprikjes uit. Marvin Blom zorgde in de 22e minuut voor het eerste echte gevaar, zijn inzet werd echter door de doelman gekeerd. Vier minuten later was er weer een hachelijk moment voor het doel van Be Ready. Een afstandsschot werd geblokt, maar de bal kreeg een dusdanige curve mee waardoor de doelman zich toch nog tot het uiterste moest strekken. Op het halfuur kwam Raamsdonk op voorsprong. Luke de Bont werd in het zestienmetergebied van achter aangetikt en de toegekende penalty werd door Jordi v.d. Korput onberispelijk ingeschoten, 0-1. De marge had bij rust zelfs nog groter kunnen zijn, echter de vrije trap van Jordi v.d. Korput werd op het laatste moment uit de doelmond getikt.

Na rust draaide Be Ready de duimschroeven aan en had na vijf minuten al succes. Een vrije trap vanaf links werd feilloos door Robin v.d. Noort in de kruising geschoten, 1-1. Het duel kreeg hierna een grimmige wending. Er ontstond irritatie bij beide teams en dat sloeg ook over op het publiek. Voor rust werd het spel ook al met enige regelmaat onderbroken door, lichte, overtredingen, maar deze werden geaccepteerd met een hand en een schouderklop. Echter, met nog een half uur te spelen werden de overtredingen een stuk steviger en er ontstonden in het veld een paar kleine opstootjes. Scheidsrechter De Rooy verzuimde de teugels strakker aan te halen en kreeg daar even later de rekening voor gepresenteerd. Het gaat echter te ver om de schuld in de schoenen van de leidsman te schuiven, de spelers zijn immers nog altijd zelf verantwoordelijk voor hun gedrag. In de 75e minuut sloeg de vlam, na weer een stevige overtreding, in de pan en de scheidsrechter zag geen andere mogelijkheid dan de teams voor een afkoelingsperiode naar de kleedkamer te sturen. Na een pauze van zo’n tien minuten leken de spelers weer in het gareel te lopen en was het hoog opgelopen adrenaline-gehalte enigszins gezakt. Beide teams leken met een gelijkspel genoegen te moeten nemen, maar plots was daar in de 85e minuut goudhaantje Robin v.d. Noort die Be Ready op voorsprong schoot, 2-1. De tijd was voor Raamsdonk te kort om hier nog iets tegenover te kunnen zetten, zeker nadat Jordi v.d. Kruijssen na zijn tweede gele kaart het veld voortijdig moest verlaten. In de slotminuut werd het zelfs nog 3-1 na wederom een treffer van Robin v.d. Noort. Het was een wedstrijd om snel te vergeten. Een derby mag best wel een stevig karakter hebben, maar niet op de manier zoals deze nu is gespeeld!