Raamsdonk wint burentwist met 3-0

RFC 1 (zon)

Mannen, 1, 4e klasse C

15 oktober 2017 14:30

In de derby tegen RFC kwam Raamsdonk al snel op voorsprong en bleef tot aan de rust eenvoudig op de been. Na rust drong RFC wel aan, maar wist Raamsdonk de ruimte goed te benutten en counterde naar een knappe 3-0 zege. Alle doelpunten kwamen op naam van spits Jordi v.d. Korput.

Raamsdonk - RFC

In 2012 werd in competitieverband de laatste gemeentelijke derby tussen Raamsdonk en Veerse Boys gespeeld en niemand had toen kunnen bevroeden dat er in dat seizoen historie werd geschreven. Immers, zoals bekend, zijn de verenigingen Veerse Boys en Good Luck dit seizoen samen actief onder de nieuwe naam van RFC. Natuurlijk spreekt de affiche Raamsdonk-RFC iets minder aan, maar toch waren de spelers van Raamsdonk er op gebrand om een goede wedstrijd neer te zetten tegen de gasten uit ut Fèr, die na 2012 tot aan dit seizoen steeds op een hoger niveau dan Raamsdonk actief waren. De KNVB had de pas 17-jarige scheidsrechter Roy Stroot uit Middelbeers naar Den Uilendonck gestuurd en achteraf was wel duidelijk waarom deze jonge leidsman deel uitmaakt van het talententraject van de nationale voetbalbond, hij floot namelijk een voortreffelijke wedstrijd! Onder een heerlijk najaarszonnetje én onder het toeziend oog van menig supporter kreeg RFC al na twee minuten een beste kans. Door een miscommunicatie werd de bal door een RFC-speler voorbij doelman Ralph Blankers geschoten. Gelukkig was de inzet te slap waardoor Marvin Blom ruim voor de doellijn redding kon brengen. Het eerste gevaar van Raamsdonk leverde meteen een doelpunt op en ook hier ging een verdedigingsfoutje aan vooraf. Jordi v.d. Korput wist met dit buitenkansje wél raad en schoot de bal in de 8e minuut onhoudbaar tegen de touwen, 1-0. Raamsdonk kreeg hiermee al snel de gewenste voorsprong en kon lekker vanuit een gesloten verdediging achterover leunen. Regelmatig werden de spitsen vanuit de omschakeling aan het werk gezet en in de 16e minuut kwam Luke de Bont uit zo’n situatie een teenlengte te kort op een afgemeten voorzet van Stijn Harms. Deze twee “youngsters” waren overigens de hele wedstrijd een plaag voor de backs van RFC.  RFC mocht het spel maken en maakte aan de bal ook een betere indruk, echter de Raamsdonk-spelers waren onverzettelijk en met een enorme drive werden de duels aangegaan. Bijna bracht Raamsdonk zichzelf in de laatste minuut van de eerste helft in de problemen. Een totaal verkeerd geraakte bal ging gelukkig naast het doel en met een minimale 1-0 voorsprong kon de kleedkamer worden opgezocht.

Na rust ging Raamsdonk op dezelfde voet verder, maar was wel zo verstandig om niet al te ver in te zakken. RFC drong wel aan, maar kon vooralsnog geen potten breken. Al was men in 58e minuut dichtbij de gelijkmaker na een hachelijk moment voor het doel van Raamsdonk, maar uiteindelijk belandde de bal in de handen van Ralph Blankers. Twee minuten later deelde Raamsdonk min of meer de knock-out uit. Met een steekbal zette Stijn Harms Jordi v.d. Korput aan het werk. Zijn eerste inzet kon nog door de doelman worden gered, maar met een geweldige trap wist hij de rebound in de verre hoek binnen te prikken, 2-0. Toch was de wedstrijd bij deze stand zeker nog niet gespeeld, want ook RFC kreeg enkele goede mogelijkheden op de aansluitingstreffer. Keeper Ralph Blankers voorkwam in de 73e minuut tot tweemaal toe een doelpunt. Aan de andere kant had Luuk Nieuwesteeg even later pech dat zijn omhaal in het zijnet belandde. RFC probeerde er nog een slotoffensief uit te persen en kreeg over rechts een dot van een kans, welke gelukkig voor Raamsdonk niet werd verzilverd. In de 86e minuut maakte Jordi v.d. Korput met zijn derde treffer aan alle onzekerheid een einde. Na een verre trap van Ralph Blankers mocht hij alleen op het doel van RFC afgaan en dat speelde hij knap uit. Met een schijnbeweging liet hij de keeper kansloos en schoof de bal in het lege doel, 3-0. De zege was verdiend al was de uitslag enigszins geflatteerd. Met een knappe teamprestatie wist Raamsdonk drie punten toe te voegen en dat deze met genoegen werden ontvangen, moge duidelijk zijn!