Raamsdonk wint 2e periodetitel in extremis

Neerlandia'31 1 (zon)

Nick de Bruijn
Lars van Strien (afstandschot)
Siebe Goos (intikker)
Marvin Blom (intikker)

Mannen zondag, 1, 5e klasse B

17 april 2016 14:30

Hupkes, J.W.C.

De spanning was voelbaar op sportpark Den Uilendonck. Raamsdonk stond in de slotfase met 2-1 voor tegen Neerlandia’31, maar gezien de stand bij Dussense Boys-Oranje Blauw’14 zou dit toch niet voldoende zijn. Gelukkig maakte topscoorder Marvin Blom in de laatste minuut van de reguliere speeltijd aan alle onzekerheid een einde door de 3-1 achter de doelman te tikken, waarmee Raamsdonk de 2e periodetitel voor zich opeiste.

Raamsdonk – Neerlandia’31

Het zou een spannend middagje gaan worden, dat was op voorhand al wel bekend. Immers, zowel Raamsdonk als Dussense Boys waren in de race voor het binnenhalen van de 2e periode. Raamsdonk had weliswaar een beter doelsaldo met een marge van 6, echter Dussense Boys had het voordeel van spelen tegen de hekkensluiter. Raamsdonk ging goed van start en van spanning in de benen was weinig te merken. Het doel van Neerlandia’31 werd al snel onder vuur genomen en al in de 6e minuut was Jordi v.d. Kruijssen dreigend met een afstandschot uit de tweede lijn. Een vrije trap een paar minuten later van Justin van Strien werd door de doelman prima gered en ook bij een schot van Jurre van Laarhoven reageerde hij attent. Neerlandia’31 stelde er niet veel tegenover, maar toch moest Thomas v.d. Pluijm in de 15e minuut handelend optreden bij een uitbraak. Na een halfuur spelen werd het aanvallende spel van Raamsdonk beloond. Met een prachtige krul in de kruising zorgde Lars van Strien voor de bevrijdende voorsprong, 1-0. Drie minuten later sloeg het noodlot voor Nick de Bruijn van Neerlandia’31 toe. Bij een ongelukkig duel om de bal liep hij een dubbele beenbreuk op en uiteraard zorgde dit voor een enorme domper. Na overleg met beide partijen besloot de scheidsrechter de wedstrijd te hervatten. In de resterende tien minuten kreeg Raamsdonk nog drie opgelegde kansen. Eerst kwam Marvin Blom vrij voor het doel, maar leidde dit niet tot resultaat en even later stuitte Lars van Strien op de doelman, die bekwaam redde. Toch was het deze doelman die in de 42e minuut de 2-0 inluidde. Een terugspeelbal schoof hij in de voeten van Jurre van Laarhoven, die dit presentje in dank aannam en de bal beheerst in het doel schoot. Inmiddels was vanuit Dussen het bericht doorgekomen dat Dussense Boys bij rust slechts met 1-0 voor stond, maar dat de teller na rust flink aan het oplopen was.

Na rust probeerde Raamsdonk het betere spel van de eerste helft voort te zetten, maar al snel werd duidelijk dat men nog een moeilijke middag tegemoet zou gaan. Evenals een week eerder tegen TPO in Moerdijk speelde Raamsdonk ook nu onherkenbaar en leek het wel of Neerlandia’31 met een mannetje meer op het veld stond. Steeds werd de vrije man gevonden en Raamsdonk riep de problemen over zich af. Een tegentreffer zou een lelijke streep door de rekening zijn en moest zeker worden voorkomen. Toch gebeurde in de 53e minuut het onvermijdelijke. Siebe Goos mocht van dichtbij de aansluitingstreffer scoren, 2-1. De spanning nam toe, Dussense Boys leidde inmiddels met 5-1 en op dat moment was het al kwart over vier, dus die wedstrijd zou toch bijna gespeeld moeten zijn. Maar ook daar zorgde een oponthoud ervoor dat er nog steeds werd gevoetbald. Uiteindelijk kwam het verlossende bericht dat Dussense Boys met 8-1 had gewonnen. Mocht de 2-1 stand bij Raamsdonk zo blijven, dan was het doelsaldo van Dussense Boys en Raamsdonk in evenwicht en zou er dus een beslissingswedstrijd volgen. Zover wilde Raamsdonk het uiteraard niet laten komen, echter men zat totaal niet in de wedstrijd en kon geen vuist meer maken. Ook langs de kant hadden de toeschouwers er een hard hoofd in dat het nog zou lukken, de 2-2 zat er namelijk eerder aan te komen. In de 81e minuut leek dit ook te gaan gebeuren, echter keeper Ralph Blankers wist met een knappe redding erger te voorkomen. Raamsdonk perste er nog een slotoffensief uit en nota bene in de laatste minuut kwam de bevrijdende 3-1 op het scorebord. Een diepe bal van Ralph Blankers viel over de verdediging voor de voeten van Jordi v.d. Kruijssen, die plots alleen voor de keeper kwam te staan. Hij behield het overzicht en bediende de volledig vrijstaande Marvin Blom op maat, die vervolgens de bal simpel in het lege doel kon lopen. De ontlading was groot, Raamsdonk had het toch maar geflikt en hield Dussense Boys met één doelpuntje verschil achter zich. De eerste prijs van het seizoen is binnen en na afloop van deze competitie staat er zeker nog een mooi toetje op het programma. Natuurlijk zorgde deze wedstrijd voor een dubbel gevoel. Enerzijds de vreugde bij Raamsdonk over het behalen van de 2e periodetitel, maar anderzijds de ernstige blessure van tegenstander Nick de Bruijn die deze wedstrijd toch overschaduwde. Uiteraard wensen wij hem veel beterschap en een voorspoedig herstel.

Opstelling Raamsdonk: Ralph Blankers, Robert van Dorst (Frank Schellekens), Aäron v.d. Korput, Thomas v.d. Pluijm, Jordi v.d. Kruijssen, Lars van Strien, Justin van Strien, Thijn de Bont (Jordi v.d. Korput), Luuk Nieuwesteeg (Eranio Paulus), Jurre van Laarhoven, Marvin Blom

Opstelling Neerlandia'31: Baudyn Stoopen, Bas van Dorst, Lars van Gool, Frenk Loonen, Rick Raassens, Gijs Jansen (Jurre Donkers), Cees van Es, Sven van Gool, Siebe Goos, Nick de Bruijn (Cas Schoenmakers), Glenn Boot (Dwayne van Steen)