Raamsdonk komt met de schrik vrij

SC Amstelwijck 1 (zon)

Furkan Kurtoglu (lob)
Veyis Yaman
Cemil Yildirim
Stanley Blanco Carlos
Marvin Blom (penalty)
Cihan Kaya
Marvin Blom (penalty)
Robin Matena

Mannen zondag, 1, 5e klasse B

6 maart 2016 14:30

Leeuw, S.A. de

Wat maakte Raamsdonk het zich onnodig moeilijk tegen SC Amstelwijck. Na een 1-0 achterstand kwam Raamsdonk voor rust nog terug tot 1-1 en na rust leek deze stand ook de einduitslag te gaan worden. Echter, vijf minuten voor tijd kreeg Raamsdonk een terecht toegekende penalty en nam alsnog de drie punten mee uit Dordrecht, 1-2.

SC Amstelwijck - Raamsdonk

De weersvoorspellingen vooraf waren niet al te best, toch scheen op sportpark Amstelwijck in aanvang nog de zon, echter de donkere wolken zouden zich in figuurlijke zin snel laten zien. Amstelwijck begon verrassend sterk en bleek over een aardig technisch ploegje te beschikken. De beste kans kreeg Justin van Strien evenwel na negen minuten. Na een goed uitgevoerde counter kwam de bal voor zijn voeten, maar helaas belandde zijn schot op de kruising. Uit het niets kwam Amstelwijck een minuut later op voorsprong. De bal viel tussen de verdediging en keeper Ralph Blankers waarbij Furkan Kurtoglu net iets sneller bij de bal was en zijn lob in het doel zag gaan, 1-0. Een tegenvaller voor Raamsdonk, omdat hiermee de tegenstander in de kaart werd gespeeld. Na twintig minuten spelen sloeg het noodlot toe voor Efrahim Kaya van het thuisteam. Bij een stevig duel om de bal werd hij op ongelukkige wijze geraakt en kermend van de pijn ging hij neer. Dat dit een serieus letsel was, bleek al snel en een ambulance moest ter plaatse komen. Na afloop bleek hij zijn scheenbeen te hebben gebroken en uiteraard wensen wij hem veel beterschap en een voorspoedig herstel. Met een half uur onderbreking werd besloten de wedstrijd toch voort te zetten, maar natuurlijk deed dit wel iets met de spelers. Raamsdonk probeerde de druk op het doel te verhogen en kreeg ook een paar aardige mogelijkheden, maar de Dordtse doelman stak in een prima vorm en pakte veel ballen. Zo ook de vrije trap van Justin van Strien in de 34e minuut, waarbij hij de bal op miraculeuze wijze uit het doel ranselde. In de 39e minuut werd hij echter toch geklopt, al was het wel uit een penalty. Even daarvoor was Luuk Nieuwesteeg in de zestien onderuit gehaald en de toegekende pingel werd door Marvin Blom verzilverd, 1-1. Dit was ook de ruststand, al kreeg Amstelwijck in de blessuretijd nog een grote kans, maar gelukkig ging de voorzet vanaf rechts via de paal naast.

Na rust pakte Raamsdonk de zaken iets energieker aan en al na vijf minuten kreeg Luuk Nieuwesteeg een riante mogelijkheid in een één-tegen-één situatie, maar ook nu was de keeper de baas. Vijf minuten later was Justin van Strien dichtbij een doelpunt, maar na een goede actie zag hij zijn inzet in het zijnet belanden. Hierna was Amstelwijck weer aan zet en in de 15e minuut kwam Raamsdonk goed weg toen de scheidsrechter floot voor een overtreding in plaats van voordeel toe te kennen, want op dat moment werd de bal achter doelman Ralph Blankers geschoten. Raamsdonk bleef hierna wel op zoek naar dat ene bevrijdende moment, maar de echte overtuiging én scherpte ontbrak. In de 20e minuut kon een inzet van Luuk Nieuwesteeg nog net op tijd over de achterlijn worden gewerkt en uit de corner leek de kopbal van Aäron v.d. Korput doel te treffen, maar ook nu kon de doelman er nog zijn handschoen tegen aan zetten. In de 70e minuut werd een veelbelovende aanval van Raamsdonk onderbroken door een handsbal, waarbij de speler in kwestie blij mocht zijn dat het slechts bij geel bleef. Even later moest Ralph Blankers alle zeilen bijzetten bij een uitbraak van Amstelwijck. Naarmate het einde vorderde, werd het spel steeds rommeliger en het leek er ook sterk op dat deze wedstrijd in een gelijkspel zou eindigen. Echter, in de 85e  minuut  kreeg Raamsdonk wederom een penalty. Jurre van Laarhoven was al een paar keer eerder aangetikt en nu gebeurde dat in het zestienmetergebied, waarbij de scheidsrechter resoluut naar de stip wees. Marvin Blom, al twee wedstrijden op rij trefzeker vanaf elf meter, schoot ook nu de bal onhoudbaar achter de keeper, 1-2. Het verzet van Amstelwijck was meteen gebroken en uit frustratie kreeg Robin Matema ook nog eens de rode kaart. Het bleef bij 1-2 en drie punten rijker trok Raamsdonk de Moerdijkbug weer over. Natuurlijk was het bijzonder jammer dat deze wedstrijd werd overschaduwd door de afschuwelijke blessure bij de Amstelwijck-speler, maar ook Raamsdonk kwam niet ongeschonden uit de strijd. Na afloop van de wedstrijd kon door een storing het wedstrijdformulier niet worden verstuurd, dit zou later door de scheidsrechter wel worden gedaan. Tot ieders grote verbazing had hij echter bij vier spelers van Raamsdonk achteraf een gele kaart aangevinkt, terwijl iedereen had geconstateerd dat dit er slechts eentje was. Hier moest toch sprake zijn van een black-out, maar ook na telefonisch contact bleef de scheidsrechter bij zijn waarneming. Dat is natuurlijk wel bijzonder sneu, uiteraard vanwege een onterechte boete, maar ook het feit dat sommige spelers hierdoor de wedstrijd tegen Oranje Blauw’14 moeten missen….