Interview Louis Roovers in De Langstraat

8 februari 2024 9:30

Bron: De Langstraat
Door: Johan Verlouw

Louis Roovers schrijft geschiedenis bij vv-Raamsdonk

Trainer Louis Roovers tekende onlangs bij voetbalvereniging Raamsdonk voor een jaar bij. Daarmee staat de Veerse oefenmeester volgend jaar voor het zesde achtereenvolgende seizoen aan het roer van de hoofdmacht van vv -Raamsdonk. Dat is in deze tijd bij het amateurvoetbal best uniek. Roovers sluit een langer verblijf bij de vierde-klasser niet uit en zou daarmee zomaar de ‘Ron Jans’ van vv-Raamsdonk kunnen worden. Wat maakt de samenwerking met het dorpsclubje voor hem zo bijzonder?

Meneer Roovers, u heeft een afbeelding van Johan Cruijff als profielfoto. Heeft dat een betekenis?

“Niet per sè, maar ik ben helemaal gek van het voetbalspelletje, en de legendarische nummer 14 waarbij Ajax mijn favoriete club is. Wellicht ook een stukje fanatisme van me.”

Volgend seizoen begint u bij vv-Raamsdonk aan u zesde jaar. Wat maakt deze club voor u zo bijzonder?

“Een beetje cliché, maar het is hier echt een warm bad, de lijntjes zijn heel kort, dat is prettig. Ik heb wel erg moeten wennen aan het feit dat iedereen elkaar heel goed kent, dus de vriendin van de rechtsback is bijvoorbeeld weer een nichtje van de spits. Er lopen veel familiebanden door elkaar, dat maakt het ook heel mooi, maar ook kwetsbaar. Ze vinden het moeilijk om elkaar ‘als vrienden’ stevig aan te spreken als dat moet. Toen ik hier kwam had ik het gevoel, dat ze blij waren dat er 12 spelers beschikbaar waren, ik heb samen met de club echt gewerkt om kwaliteit en kwantiteit te borgen. Als er door blessures een paar vaste krachten wegvallen, worden we wel kwetsbaar. Ik kon ook drie jongens vanuit RFC meenemen. Toen ik hier pas aan het werk was, kreeg ik al een contract voor twee volgende jaren aangeboden. Dat werkt allemaal wel mee. Ik houd er rekening mee, dat ik hier mijn trainerscarrière ga beëindigen.”

Enkele jaren geleden is er een jong elftal vanuit Raamsdonksveer overgekomen naar vv-Raamdonk, dat was een welkome aanvulling?

“Jazeker, dat is wel een ‘redding’ voor de club, mede omdat er sinds jaren weer een O19 stond. Nadat ze op zaterdag met hun eigen elftal hebben gespeeld, staan veel van die jongens op zondag weer met hun tas klaar om de senioren aan te vullen.”

Het aantal zondagclubs dat op zaterdag gaat voetballen neemt nog steeds toe. Wat vindt u van die ontwikkeling?

“Maatschappelijk gezien, kan ik dat goed volgen. De maatschappij verandert, de jeugd heeft lang niet altijd zin om veel opzij te zetten voor het voetbal. Dus op zaterdag voetballen, daarna lekker uitgaan en een vrije zondag, dat snap ik wel. Toch zie ik het bij deze club nog niet snel gebeuren. Bij vv-Raamsdonk is het nog wat authentiek, met een club mensen die er veel tijd is stoppen. Daar is niks mis mee.”

Ontkomt vv-Raamsdonk in de toekomst ook niet aan een fusie?

“Lastig te zeggen, ze hebben het hier allemaal goed op de rails staan, maar het aantal elftallen is natuurlijk mager. Toch zie ik bij elk jeugdelftal nog talent rond lopen, als zij verder willen kan er een representatief eerste elftal komen te staan in de toekomst. Wekelijks trainen talenten mee vanuit O23 & O17.

Zou u nog eens een andere club willen trainen?

“Ik kom uit Raamsdonksveer, heb veel geleerd van Ad van Seeters waar ik hem heel dankbaar voor ben. Bij Good Luck heb ik als speler en trainer eigenlijk alles wel meegemaakt. Dat geldt ook voor Baronie, kampioenschappen met beide selectieteams. Ook RFC heeft een plaatsje in mijn hart vanwege onder andere de promotie naar de 3e klas, zoals het er nu voorstaat is Raamsdonk mijn laatste club en kijk ik met zeer veel plezier terug naar alle clubs waarvoor ik iets heb mogen betekenen.

DSCN9829.JPG

Louis Roovers op het hoofdveld van vv-Raamsdonk.