VoetbalJournaal: Onderhoudsploeg in de schijnwerpers

14 november 2023 10:30

In VoetbalJournaal, regio Oosterhout, is er deze keer aandacht voor onze onderhoudsploeg!

De onderhoudsploeg is goud waard voor v.v. Raamsdonk. Een grote groep vrijwilligers neemt wekelijks vrijwel alle taken op zich, om de club helemaal tiptop in orde te maken voor de belangrijkste dagen van de week: de zaterdagen en zondagen.

Bart Blankers is een van de kartrekkers van de groep vrijwilligers die het complex iedere week onder handen neemt. “We zijn met een fanatieke en grote groep mensen op de vereniging, vertelt Blankers. “Ik ben zelf met mijn 63 de jongste, we hebben ook een aantal vrijwilligers lopen die richting de tachtig zijn. In totaal zijn we met een groepje van zestien mensen. Dat is natuurlijk geweldig voor de vereniging, dat we alles met ons eigen ploegje kunnen oplossen en voor onze rekening nemen.”

Er zijn weinig taken die Blankers en zijn collega-vrijwilligers niet uitvoeren. “We onderhouden het hele complex. We maken schoon, onderhouden het straatwerk, het schilderwerk en het gras rond de velden. De velden zelf worden gedaan door de gemeente, maar het is ons doel om alles daaromheen zo keurig mogelijk te krijgen. Alles moet er netjes bij liggen voor het weekend.”

De groep vrijwilligers stort zich ook zo nu en dan op een nieuw project, zoals laatst met de uitbreiding van de tribune bij het hoofdveld. “We hebben onder meer het dak vernieuwd. Daar zijn we heel trots op. Er waren wat dingen die in de loop der jaren wat beschadigd en verouderd waren, dus vonden we het tijd om daarvoor onze handen uit de mouwen te steken. Het is een lust om te zien hoe het is geworden. Het complex is nu voor de komende 25 jaar weer in orde.”

De meeste vrijwilligers melden zich meerdere dagen per week op het complex en staan vaak al om 8 uur klaar om te beginnen. Waarom? “Liefde voor de club”, verklaart Blankers. “En met elkaar hebben we het ook hartstikke gezellig. We zijn een groep die de sociale contacten ook hoog in het vaandel heeft staan. Een groot deel van mijn leven staat in het teken van Raamsdonk. Iedere keer als ik er ben, voelt het als een warm bad. De vrijwilligersclub kun je ook echt wel onder familie scharen. Wij wonen in een heel klein dorpje, alles is hier met elkaar verbonden. Je ziet steeds dezelfde mensen terug, dat schept natuurlijk een band”

De onderhoudsploeg vernieuwde bovendien de entree met een nieuwe poort, de koelruimte bij de tribune en maakte een opslag voor nieuwe flessen. Voorlopig zal de groep zich dan ook vooral bezig houden met onderhoud en niet meer met renovatie. “Als je ziet wat we de afgelopen anderhalf jaar met elkaar hebben bereikt, mogen we daar echt wel trots op zijn. Het is extra mooi dat we het allemaal met elkaar hebben gedaan.”

Zijn dromen met Raamsdonk hebben vooral betrekking op het eerste elftal. “Het zou mooi zijn als het eerste elftal hoog in de vierde klasse kan eindigen en de jeugd kan doorstromen. En voor mezelf? Ik hoop dat onze vriendenclub nog lang bij elkaar blijft. Het zou geweldig zijn als we dit over tien jaar nog steeds met z’n allen doen.”

Voetbaljournaal.jpg