Daan v.d. Pluijm in BN DeStem

22 juni 2020 10:45

Bron: BN DeStem/Tim van Boxtel - Foto Jan Zandee
Zaterdag 20 juni 2020

BN DeStem gaat in gesprek met de dinosauriërs van het amateurvoetbal, de routiniers op de West-Brabantse velden. Deze week: Raamsdonker Daan van der Pluijm (38), die nog prima mee kan dankzij een sterk lijf én jonge geest.

Daan van der Pluijm rekent even terug. Op zijn zestiende debuteerde hij in het eerste van Raamsdonk. Tel daar 22 jaar bij op en we zijn in 2020 aanbeland.

Het seizoen 2004-2005 steekt er met kop en schouders bovenuit. ,,We moesten minimaal een punt pakken om kampioen te worden. We maakten in de allerlaatste minuut pas de gelijkmaker", zegt de nu 38-jarige Van der Pluijm.

Het voetbal was in die tijd erg populair in zijn geboortedorp. ,,Ik leefde toen zelf ook puur voor het voetbal, waarbij de derde helft niet onbelangrijk was. We hebben twee dagen gefeest na die kampioenswedstrijd, zijn op de platte kar door het dorp gereden en sliepen amper." Voor Van der Pluijm was het op individueel vlak ook een geweldig jaar. ,,Als rechtshalf werd ik topscorer, met 22 goals."

Zo'n seizoen roept interesse van andere clubs op. ,,Maar het was te gezellig bij Raamsdonk, ik speelde daar al vanaf mijn zesde."

Altena

Tien jaar geleden vertrok hij dan toch. ,,Naar Altena. Ik wilde graag nog eens hogerop." Spijt van die stap heeft de 38-jarige voetballer nooit gehad: ook bij Altena maakte hij een feest mee.

,,In mijn debuutjaar promoveerden we naar de eerste klasse, op heel bijzondere wijze. De finale van de nacompetitie was een tweeluik en we verloren de uitwedstrijd met 3-1. Maar in de bus terug zeiden we al tegen elkaar: 'We gaan thuis gewoon met 4-1 winnen.'" Het werd zelfs 5-1 in Nieuwendijk.

Vijf jaar geleden keerde Van der Pluijm terug op het oude nest. Momenteel is hij nog altijd een vaste waarde in het eerste van Raamsdonk. ,,Het grootste verschil is dat ik nu verreweg de oudste ben. De meeste ploeggenoten zijn rond de twintig jaar."

Van der Pluijm kan zich goed inleven in de twintigers. ,,Ik was zelf tot een paar jaar geleden ook groot fan van het uitgaansleven. Daarnaast ga ik graag nog eens mee op stap, alleen niet de avond voor een wedstrijd. Dat trek ik niet meer."

De in Den Bosch woonachtige speler is zelfs nog altijd de organisator van het selectie-uitje. ,,Dat is ieder jaar weer lachen, gieren, brullen en vooral heel veel feesten. De term trainingskamp past er niet echt bij."

Van der Pluijm heeft altijd veel gesport. Vroeger onderhield hij zijn lichaam met thaiboksen, nu alleen nog met fitness en voetbal. ,,Ik voel me nog hartstikke fit en heb jongens om me heen in het veld die veel gaten dicht lopen."

Hij bekijkt het van jaar tot jaar. ,,Ik hou er liever een jaar te vroeg mee op, dan dat ik te lang doorga en niet meer mee kan."