v.v. Raamsdonk voortaan Groen!

31 januari 2020 17:30

Wees niet bang dat we onze fraaie clubkleuren gaan veranderen. We zijn al meer dan 75 jaar blauwwit en dat zullen we altijd blijven. Maar het streven om ‘groen’ te worden is er wel. En dan doelen we op duurzaamheid.

Duurzaamheid is een belangrijk thema. Voor het klimaat en dus voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Wij vinden dat we als sportvereniging een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en die rol pakken we graag. Ook op dit thema.

Maar ook voor onze portemonnee is het belangrijk. Omgerekend betaalt elk lid van onze club per jaar ongeveer 30,-- aan onze gas- en elektriciteitsrekening. Dat is veel geld. Geld wat we liever investeren in activiteiten en faciliteiten.

Daarnaast is het verduurzamen van gebouwen een wettelijke plicht. Doen we niets uit onszelf, dan zullen we er binnen enkele jaren toe gedwongen worden.

Energiebesparing hebben we om al deze redenen hoog op de agenda staan. We zijn al een tijd actief aan de slag met dit onderwerp. We hebben al geïnvesteerd in LED-verlichting in het clubgebouw, isolatie van daken, gevels en beglazing, we hebben een slimme schakeling op koelingen en verwarming geplaatst en we hebben oude energie-slurpende apparaten vervangen. Ook de gemeente heeft een flinke duit in het zakje gedaan; de kleedlokalen werden afgelopen zomer voorzien van bewegingsmelders, betere isolatie en LED-verlichting. Ons energieverbruik is daarmee al flink gedaald.

Vanaf nu doen we nog een stapje extra. We hebben inmiddels 77 zonnepanelen op ons dak geplaatst. Samen goed voor ongeveer 20.000 KWh aan stroom. Hiermee besparen we jaarlijks zo’n 3.000,--. En dat 20 jaar lang!

We kunnen deze panelen plaatsen mede dankzij een bijdrage van 7.500,-- vanuit het Rabobank Stroomversnellingsfonds. Daar zijn we Rabobank Amerstreek uiteraard zeer dankbaar voor!

De komende periode gaan we langzaam maar zeker verder met verduurzamen. Er zijn nog meer lampen die vervangen moeten worden, meer apparaten komen een keer aan de beurt en we onderzoeken of LED-sportveldverlichting interessant is voor ons.

Bestuur v.v. Raamsdonk