BN/De Stem over SAB-Raamsdonk

SAB feller dan Raamsdonk

door Jurgen Ribbens

ZONDAG VIJFDE KLASSE B

Het treffen tussen SAB en Raamsdonk (2-1) had gistermiddag op het eerste gezicht niets bijzonders, ware het niet dat dit duel in de vijfde klasse B plaatsvond. Beide clubs degradeerden vorig jaar uit de vierde klasse en kenden tot nog toe behoorlijke aanpassingsproblemen op het laagste niveau. Meer dan een middenmootpositie zat er tot gistermiddag voor beiden niet in.

Toch is de allerminst flitsende competitiestart geen verrassing voor Raamsdonk-trainer Eugène van der Heijden. „We zijn als club in een overgangsfase beland. Wij zijn hard bezig met de opbouw  vanuit de jeugd, om over enkele jaren wellicht weer een grotere rol te kunnen spelen.” Zijn Bredase collega Robert Baljeu  mikt dit seizoen eveneens niet te hoog. „We willen leuk meedraaien, misschien een periode  pakken. Voor de titel komen we toch nog tekort. Vooral op het fysieke vlak leggen we het af, meteen  een goede reden om naar de voetballende oplossing te blijven zoeken.”

Die voetballende oplossing zochten  beide teams gistermiddag voortdurend, maar slordigheid in de passing voerde de boventoon. Het initiatief was in het eerste half uur voor SAB, dat via Nick Pieters en Tomas Baljeu in het begin  twee enorme kansen liet liggen.  Beide malen lag Raamsdonk-  doelman Ralph Blankers in de weg. Pas na 17 minuten waren de bezoekers voor het eerst gevaarlijk.  Luuk Nieuwesteeg draaide in het strafschopgebied knap weg van zijn tegenstander maar werd licht aangetikt. Onvoldoende voor een strafschop oordeelde de pas 20-jarige scheidsrechter Pijnenburg.  Ook na rust startte SAB gretig,  dit keer werd het wel beloond.  Koud begonnen kwam Nizar  Abou Ennajat nog een teenlengte  tekort om te scoren, amper drie minuten later schoof Rick Mertens de bal langs Blankers in de verre hoek. Twee minuten later  punterde Ennajat zijn ploeg alleen  voor Blankers naar 2-0. Van der Heijden: „We kwamen niet goed uit de kleedkamer, terwijl ik nog zo op het gebrek aan gretigheid  gewezen had. SAB won in mijn ogen verdiend.”

Met de geruststellende 2-0-voorsprong  gingen de Bredanaars achterover  leunen. Raamsdonk nam het initiatief en was in de 55e minuut  dicht bij de 2-1. Lars van Strien zag zijn hobbelende inzet net naast gaan. Een kwartier voor affluiten was het toch raak. De pas 16-jarige invaller Jurre van Laarhoven promoveerde een hakje  van Justin van Strien tot doelpunt.  Raamsdonk-aanvoerder Ivo Kuijpers kreeg nog rood voor het neerhalen van Mertens.