Toekomstvisie v.v. Raamsdonk

26 april 2018 17:30

Beste leden,

Via deze weg willen wij jullie graag informeren over een aantal belangrijke ontwikkelingen rondom onze vereniging.

Wellicht zijn jullie op de hoogte van het feit dat de gemeente Geertruidenberg wil gaan investeren in onze accommodatie. Het dak is aan vervanging toe en tegelijkertijd worden de kleedlokalen voorzien van nieuwe (LED-)verlichting en een legionella beheerssysteem. We trekken als club samen met de gemeente op door het dak van onze eigen ruimte ook te vervangen. Met dit werk is ruim € 200.000,-gemoeid, waaraan onze vereniging € 20.000,- bijdraagt.

Onlangs is er in opdracht van de gemeente ook een onderzoek gedaan naar het energieverbruik van onze accommodatie en zijn er besparingsmaatregelen en verduurzamingsmaatregelen genoemd. Uit dat onderzoek blijkt dat we per lid ongeveer € 30,00 per jaar betalen aan gas en elektriciteit. Dat is een behoorlijk groot deel van onze begroting en dat deel kan –helaas- niet terecht komen bij de activiteiten die we aanbieden. Terwijl dat natuurlijk wel onze 'core business'  is. We willen als vereniging dan ook graag aan de slag met besparen en verduurzamen, ook vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar ook daar is veel geld voor nodig.

Tegelijkertijd weten we dat we als club de komende jaren voor grote uitdagingen staan. Ons actieve ledenbestand is dalende; de vereniging vergrijst, we hebben de komende 4 jaar geen JO19 en dus geen doorstroming naar de senioren en we voorzien dat we op termijn minder teams in competitie hebben. Onze accommodatie blijft wel even groot en de kosten blijven navenant. De accommodatielasten per lid zullen dus –als we niets doen- nog verder toenemen. Het vrijwilligersbestand is goed op orde, maar ook daarin zien we dat steeds meer actieve vrijwilligers meer taken moeten doen om alle functies in te vullen. En met het verhogen van de AOW-gerechtigde leeftijd verwachten we dat er op termijn minder mensen de dagdagelijkse werkzaamheden (schoonmaak, groenonderhoud, veldonderhoud, schilderen e.d.) kunnen uitvoeren.

Dit alles baart ons zorgen. Enerzijds staan we aan de vooravond van een grote investering aan onze accommodatie. Anderzijds weten we dat er eigenlijk veel meer moet gebeuren om onze vereniging (en de accommodatie) voor te bereiden op de toekomst. Het bestuur ziet het als haar taak om deze situatie heel serieus te nemen en te zoeken naar mogelijkheden om bepaalde ontwikkelingen het hoofd te bieden. Daarom heeft het bestuur contact gezocht met de gemeente Geertruidenberg om hierover het gesprek aan te gaan.

We zien ook kansen! We zijn als club financieel gezond en we hebben een grote trouwe achterban die onze vereniging een warm hart toedraagt. En we zijn als Raamsdonk een kern waar meer accommodatievraagstukken actueel zijn. Denk aan de ontwikkelingen rondom het OMC en het Agnesgebouw. Wellicht kunnen we als inwoners, als verenigingen, als dorp de handen ineen slaan om samen te kijken naar mogelijkheden om beter en intensiever samen te werken.

Daarom heeft het bestuur contact opgenomen met de gemeente Geertruidenberg en verzocht om al deze ontwikkelingen –zowel vanuit onze vereniging als binnen het dorp- integraal te bespreken en nader te onderzoeken. Daarbij vertaalt men, als je praat over wensen en visies, dat al snel in de woorden "nieuwbouw" of "verbouw". Of dat wenselijk, mogelijk of haalbaar is, is nu nog onbekend. Daar is onder meer heel veel tijd, onderzoek en uiteraard ook draagvlak voor nodig. We willen dan ook nadrukkelijk voorkomen dat begrippen "nieuwbouw" of "verbouw" een eigen leven gaan leiden.

De komende periode staat in het teken van het voeren van een eerste verkennend gesprek met de gemeente. Op basis daarvan bekijken we wat de (on-)mogelijkheden zijn en wat het beste is voor onze vereniging. We houden jullie op de hoogte. Mocht je tussentijds vragen of ideeën hebben, nodigen we je van harte uit om hierover contact op te nemen met het bestuur.

Met vriendelijke groet,