Aanklager amateurvoetbal

12 september 2017 21:00

.

KNVB: 'Aanklager in het amateurvoetbal is flinke stap vooruit'

REGIO - Dit seizoen wordt er voor het eerst met een aanklager gewerkt in het amateurvoetbal. Wat houden de veranderingen in de tuchtrechtspraak precies in, waarom zijn ze doorgevoerd en wat voor voordelen heeft dat ten opzichte van het oude systeem? Guus Heutink, de voorzitter van de landelijke tuchtcommissie, is erg enthousiast. "Dit is een heel mooie stap vooruit."

Toen hij, nu een kleine vier jaar geleden, aantrad als voorzitter van de landelijke tuchtcommissie sprak hij de wens al uit. De tuchtrechtspraak in het amateurvoetbal moest transparanter en zuiverder worden, zo betoogde Heutink. Maar was dat het niet dan? "Zuiver wel, maar de schijn van belangenverstrengeling lag op de loer."

Tuchtcommissie
"In het verleden kreeg een speler die een rode kaart had gekregen en op het wedstrijdformulier was beland een sanctie van de tuchtcommissie", vertelt Heutink. "Wanneer je het niet eens was met het schikkingsvoorstel dan kon je daartegen verweer voeren."

De zaak kwam dan nogmaals op het bureau van de tuchtcommissie te liggen. "De indruk kon zo gewekt worden dat je niet met een onafhankelijk instituut te maken had, maar dat was wel het geval. Het was niet een kwestie van broekzak-vestzak, maar die schijn kon ontstaan."

Wat gebeurt er na een rode kaart in het amateurvoetbal?
In de nieuwe situatie buigt eerst de aanklager zich over de zaak. Die aanklager heeft bovendien wat meer bevoegdheden gekregen dan voorheen. Zo kan hij de zaak seponeren wanneer er overduidelijk een fout is gemaakt of de zaak direct aan de tuchtcommissie voorleggen wanneer er sprake is van buitensporig geweld. In de meeste gevallen zal hij echter een schikkingsvoorstel sturen naar de betreffende speler. Gaat die akkoord, dan is daarmee de kous af.

Balans
Gaat de speler niet akkoord dan kijkt de aanklager opnieuw naar de zaak. Hij kan de tenlastelegging wijzigen en opnieuw een schikkingsvoorstel aanbieden of hij stuurt het dossier, met de stukken daarbij die van belang zijn, naar de tuchtcommissie. "Hij geeft aan waarom hij vindt dat de speler in kwestie gestraft moet worden en hoe hoog de straf volgens hem moet zijn", vervolgt Heutink. De beschuldigde speler mag echter ook aangeven waarom hij niet akkoord is gegaan met de straf. "De tuchtcommissie kijkt naar beide kanten van de zaak en is als het ware een balans tussen beide partijen."

"De aanklager is namens de KNVB werkzaam, de tuchtcommissie is een onafhankelijk instituut dat puur afgaat op de stukken vanuit het dossier", aldus Heutink. "Die kijkt naar de zaak en toetst of het klopt wat de aanklager zegt en of dat bewezen kan worden. Op basis daarvan volgt een uitspraak."

Stap vooruit
Een flinke stap in de goede richting, zo noemt Heutink de nieuwe situatie. "De geloofwaardigheid van de tuchtcommissie moet buiten kijf staan. Dat is nu meer dan in het verleden het geval. Het proces is zuiverder en transparanter geworden. En dat is belangrijk, want iedereen verdient een eerlijke en goede behandeling."

(bron: KNVB.nl)