Raamsdonk laat koploper RFC ontsnappen

4941BA
RAAMSDONKSVEER
tel. 0162 - 513404

Deze derby der derby’s stond dit seizoen al tweemaal eerder op het programma, maar werd steeds afgelast en gezien het overvolle programma om de competitie in een korte periode tot een goed einde te kunnen brengen, moest deze wedstrijd midweeks worden ingehaald. Deze wedstrijd zou sowieso de boeken ingaan als de laatste derby op Veerse bodem in de zondagcompetitie, immers RFC heeft aangegeven vanaf komend seizoen naar de zaterdag te verkassen.

RFC is momenteel aan een sterk seizoen bezig en doet er alles aan om het afscheid van het zondagvoetbal glans te geven met een kampioenschap. Zoals de zaken er nu voorstaan moet dat zeker gaan lukken. Voor Raamsdonk daarentegen verloopt de competitie moeizaam. Door de vele blessures moet steeds in een wisselende samenstelling worden gespeeld en dat is zeker van invloed op de resultaten. Vooraf was dus de verwachting dat Raamsdonk wel eens een moeilijk avondje zou gaan beleven. Op die momenten tonen de mannen van coach Louis Roovers echter karakter en gaan de strijd aan, waarbij er voor elke meter wordt gestreden.

De wedstrijd stond onder leiding van scheidsrechter Van Rijswijk en met alle respect voor de goedwillende man was deze aanstelling geen beste keuze van de KNVB. Nu komt het, omdat er helaas te weinig of geen aanwas is van jonge scheidsrechters, regelmatig voor dat veel scheidsrechters die al op leeftijd zijn, worden aangesteld en dat is verder ook geen probleem, maar een derby zoals deze, waar de vonken er van af kunnen vliegen, had een scheidsrechter nodig die er kort op zat. Deze scheidsrechter floot naar zijn mogelijkheden, maar kon het allemaal niet belopen en liet veel overtredingen over en weer onbestraft. Dit leidde tot onnodige frustraties en daar had met name de thuisclub veel last van. Daar kwam nog bij dat RFC in de eerste helft door een beter Raamsdonk werd afgetroefd. In de 12e minuut kwam Raamsdonk verdiend aan de leiding. Uit een corner zorgde Mathijs Kerst met een kopbal voor 0-1 en even later kreeg Yordi Vissers nog een beste kans, maar de RFC-doelman kon nog net een voetje tegen de bal krijgen. Ook RFC kreeg een dikke kans, vrij voor het doel werd de bal gelukkig overgeschoten. In de 24e minuut kwam Raamsdonk op 0-2. Een voorzet van Yordi Vissers werd op prachtige wijze door Marvin Blom gecontroleerd en met een knap schot in de linker bovenhoek liet hij de doelman kansloos. RFC moest nu komen, maar wist behoudens een schot op de paal niets te forceren. Daarnaast werd Raamsdonk in de kaart gespeeld doordat de RFC-spelers bij bijna elke beslissing van de scheidsrechter verhaal gingen halen. Op slag van rust kreeg Marvin Blom nog een uitgelezen kans op 0-3, maar helaas werd de twee tegen één situatie niet goed uitgespeeld.

Na rust begon RFC na wat omzettingen te drukken en voor Raamsdonk was het zaak om de aansluitingstreffer zo lang mogelijk uit te stellen. De ruimtes werden echter groter en voor de middenvelders, die in de eerste helft al veel hadden moeten geven, werd het steeds moeilijker om alles te belopen. Na tien minuten spelen viel dan toch de 1-2, Joost Blom kwam van dichtbij tot een afronding. De spanning in het veld werd voelbaar, Raamsdonk hield lang met veel inzet en strijd stand, maar moest zo’n tien minuten voor tijd toch capituleren. Jari Langermans gaf het laatste zetje en tekende voor de gelijkmaker, 2-2. RFC drukte door en na een paar hachelijke situaties viel dan toch de 3-2 via Mickey Hoogmoed. Dit was voor Raamsdonk de doodsteek, men besefte ook meteen dat de strijd was gestreden. RFC strooide nog wat zout in de wonden door de manier waarop dit bevrijdende doelpunt werd gevierd. De complete bank bestormde het veld alsof het kampioenschap al gevierd moest worden. Het leverde wisselspeler Nick Broeders, die namens RFC iets te nadrukkelijk provoceerde, een rode kaart op. Dit had in de slotfase helaas ook zijn weerslag op de wedstrijd. Een duel om de bal voor de dug-out van RFC ontaarde in een totaal onnodig opstootje en scheidsrechter Van Rijswijk hield het terecht voor gezien. Na een afkoelingsperiode van vijf minuten werd het restant toch nog uitgespeeld. Raamsdonk was er al klaar mee en moest met lede ogen toezien dat RFC ook de 4-2 tegen de touwen schoot via Jari Langermans.

Raamsdonk had gestreden voor wat het waard was en had met name in de eerste helft RFC flink aan het wankelen gebracht. Helaas kon dit in de tweede helft niet worden doorgetrokken, waardoor de punten toch in het Veer bleven. Kop op mannen, aanstaande zondag volgt VCW!